De prijzen van benzine en diesel zijn de laatste maanden enorm gestegen. Het was zelfs zo bizar dat de tanklimiet bij onbemande tankstations omhoog moest, omdat we anders onze auto niet meer in een keer vol konden tanken. Voor veel mensen des te meer reden om eens te kijken naar een elektrische auto. Maar wat kost het eigenlijk om je elektrische auto op te laden?
Wat is het verschil tussen brandstof of energie ‘tanken?’
Als je een auto hebt die op brandstof rijdt (zoals verreweg de meeste mensen) ga je tanken bij een tankstation. Moet je de hele tank volgooien? Dan kan het behoorlijk lonen om dat niet aan de snelweg te doen. Tankstations aan de snelweg zijn vaak duurder dan (onbemande) kleinere tankstations in een dorp.
Bij een elektrische auto ga je niet tanken maar laden, ook wel ‘stekkeren’ genoemd. Dit kun je niet overal doen, en zul je dus van tevoren uit moeten kienen. Bij benzine betaal je de prijs per liter, bij energie per kWh (kilowattuur). Thuis je auto opladen is normaal gesproken goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Snelladen is altijd het duurst. Je zult dus waarschijnlijk zoveel mogelijk je auto thuis opladen, maar onderweg ontkom je er niet aan om eens bij te laden. Wat en waar je totaal laadt noemen we de laadmix, deze kosten opladen elektrische auto leggen we hieronder verder uit.
Thuis je elektrische auto opladen of aan de publieke laadpaal
Voor veel mensen met een elektrische auto is dit de meest handige en de meest goedkope oplossing. Je zet je auto bij thuiskomst aan de stekker en de volgende dag kan je weer letterlijk opgeladen wegrijden. Als je een eigen oprit of garage hebt kun je kiezen voor een laadpaal of wallbox (deze zit bevestigd aan de muur). Alleen het aanleggen hiervan kost gemiddeld al 2000 euro. Het voordeel hiervan is wel dat je tegen je eigen tarief kunt laden, en dat je dat misschien wel via de zonnepanelen kunt doen! Het nadeel is nu wel dat de energietarieven zo hoog zijn, dat publiek laden soms zelfs goedkoper is dan thuis. Het voordeel is natuurlijk dat je altijd een plekje hebt. Gemiddeld betaal je aan een publieke laadpaal tussen de 0,40 tot 0,75 per kWh. Om te kunnen laden aan een publieke laadpaal heb je een laadpas nodig.
Het snelladen van je elektrische auto
Bij de laadpaal langs de snelweg ben je het meeste geld kwijt, net als met tanken langs de snelweg. Dit zul je waarschijnlijk dan ook het meest vermijden. Hier liggen de tarieven ongeveer tussen de 0,64 tot 0,83 per kWh. Probeer je route dus zo te berekenen dat je bij een gewone laadpaal of thuis kunt laden.
Of een elektrische auto voordeliger voor je is of niet kun je precies laten berekenen. Het hangt dus af van de manier waarop en waar jij gaat laden, en wat de prijzen van je energie zijn. Soms is het echt nog voordeliger om benzine of diesel te blijven rijden, zeker nu de prijzen voor de energie nog zo hoog zijn. Hoewel, de benzine is ook nog niet echt goedkoop geworden. Ga jij binnenkort overstappen op een elektrische auto of twijfel je erover? Ga dan eerst maar eens rekenen!