Duurzaam leven Duurzame voeding

Gezond eten

Gezond eten is niet per definitie duurzaam

Je bent wat je eet. Een uitdrukking die vaak gebruik wordt. Maar ben je wel wat je eet?? Als je veganist bent, ga je dan op een sojaboontje lijken en als je varkensvlees eet, krijg je dan een krullend staartje en ga je knorrend door leven?? Het zit toch wat anders in elkaar. Gezond eten en gezond leven heeft zeker invloed op een gezond lichaam. Maar het is geen garantie voor gezond oud worden of niet ernstig ziek worden. Bewust leven en duurzaamheid zijn nauw met elkaar verbonden. De relatie tussen gezond eten en een duurzame levensstijl is wat minder duidelijk. Soms is de keuze van je voedsel ook een ethische keuze. Je bent niet wat je eet, je kunt wel rekening houden met het milieu, dierenrechten en eerlijk geproduceerde voeding. In deze blog wat tips over gezond leven en enkele voorbeelden van gezonde en vergeten groenten.

gezond eten

Gezond oud worden, heeft ook te maken met je genen.

Hoe jij in elkaar zit wat karakter en gezondheid betreft, is voor een groot gedeelte genetisch bepaald. Vanochtend sprak ik een man van 78 jaar die al zijn hele leven wit brood eet met pindakaas en hagelslag en nooit ziek is geweest. Hij eet geen groente of fruit, beweegt weinig maar is met zijn 1 meter 78 en 74 kilo aan de goede kant van een gezond gewicht.

de Weegschaal banner

Hij heeft geen overgewicht. Dit is een duidelijk voorbeeld dat genen een grote rol speelt bij het gezond oud kunnen worden. De ene persoon eet dagelijks veel groente en fruit, sport regelmatig en rookt niet en krijgt met 50 jaar een welvaartsziekte terwijl de ander veel rookt en ongezond eet en moeiteloos 100 jaar oud wordt. Gelukkig is er wel een relatie tussen gezond eten en gezond leven. De meeste mensen worden wel beloond voor een gezonde en duurzame levensstijl.

wandelen in de natuur

Aandeel biologische producten in supermarkten blijft stijgen

Gezond eten = biologisch eten. Althans, steeds meer Nederlanders weten de weg naar de afdeling ( bio ) natuurvoeding van de supermarkt te vinden en kijken welke biologische groenten er bij Albert Heijn, Super de Boer, Spar, Jumbo, Aldi en andere supermarkt grootmachten te verkrijgen zijn. Ook de grote natuurvoedingsketens zoals de Natuurwinkel en Eko Plaza zijn steeds meer klanten in hun winkel komen. In diezelfde supermarkt zie je ook dat de vegetarische- en veganistische “vleesvervangers” de traditionele vleesproducten vervangen. De vegetarische slager speelt een grote rol in die ontwikkeling naar plantaardig. Heb je de veganistische bitterballen en kroketten van de vegetarische slager al geproefd? De basis ervan is lupine gekweekt op Nederlandse boden. Erg lekker. Maar ook de veganistische bamihapjes van de vegetarische slager mogen er zijn. Deze zijn 100 % vegetarisch. Ze bevatten ook geen ei of melk!

Vergeten groenten zijn weer op de weg terug

Voor de meeste mensen betekent gezond eten een gevarieerd eetpatroon en voldoende volkoren producten en groente en fruit. Het aanbod groente van eigen bodem wordt in de winter wat dunner maar gelukkig komen steeds meer vergeten groenten weer in de schappen van de supermarkt te liggen. Voorbeelden ervan zijn pastinaak, aardperen, veldsla, zomer postelein en winter postelein. Veel van deze vergeten groenten worden in Nederland geteeld en hebben een Eko keurmerk. Als je gezond en verantwoord wilt eten, moet je zeker niet vergeten biologische spinazie bij Albert Heijn te kopen. Dat is net zoals biologische broccoli een echt super food. En de bio spinazie is van Nederlandse bodem.

vegan spiesjes

Omega 3 vetzuren in groenten.

Bijna iedereen weet dat het belangrijk is om olie met gezonde vetzuren te gebruiken. De bekendste omega 3-6-9 vetzuren vind je in een combinatie van walnootolie, sesamolie en olijfolie. Zonnebloem olie is een bron van omega 3. Walnoten zijn ook een fantastische omega bron. Maar wist je dat ook veel groenten omega 3 vetzuren bevatten? Voorbeelden ervan zijn spinazie en winter- en zomer postelein. Je hoeft dus echt geen visolie te gebruiken om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Gezond eten is gevarieerd eten en veel groenten en fruit consumeren. Bij voorkeur biologisch. Duurzaam leven is zoveel mogelijk biologische- en streekproducten kopen. Wat van ver komt is misschien wel lekker, wat je dichtbij haalt heeft meer betekenis! Je bent zeker niet wat je eet. Je bent wie je bent, je bent uniek. Gezond oud worden, een positieve kijk op het leven helpt zeker ook. In een volgende blog meer over het effect van positief denken en daar naar handelen.