Duurzaam leven

Zeewier, groente van de toekomst

Zeewier, duurzaam product en ongekend veel mogelijkheden.

Als je de term zeewier hoort is de kans groot dat je jezelf zal afvragen wat dat is. Indien dit daadwerkelijk het geval is bij jou, dan is het lezen van deze blog zeker de moeite waard. Om bij het begin te beginnen zijn we bijna allemaal bekend met nori. De velletjes die van gedroogd zeewier gemaakt zijn worden doorgaans gebruikt om sushi te maken. Sushi is een traditionele delicatesse die je kun bereiden met rijst of met gekookte quinoa. Zo kun je door de quinoa heen wat mayonaise roeren en het oprollen met overheerlijke groente. Op zo een manier maak je binnen de kortste keren een lekkere sushi!. Gezond eten met zeewier, het kan zeker!

Norivellen

Verder kun je met norivellen verschillende kanten opgaan zoals het maken van rolletjes, zakjes, of driehoekjes. Vooral voor de lunch kunnen deze heel handig zijn om mee te nemen. Om wat extra smaak aan de velletjes te geven, kun je met een tang deze boven een vuurtje of het gasfornuis houden. Vervolgens kun je de krokante nori in stukjes breken boven je salade. En zo kun je smullen van alles wat zeewier te bieden heeft. Maar er is meer te vertellen over zeewier. Vooral met het oog op de toekomst dient het een en ander uitgelegd te worden. In de volgende alinea zal daarover meer gesproken worden.

Zeewier, duurzame groente van de toekomst

De consumptie van zeewier en andere plantaardige producten past echt bij een duurzame levensstijl.
Iets wat er relatief vaker aangehaald wordt is dat zeewier de groente van de toekomst is. Het is één van de veganistische producten met grote toekomst voorspelling. In principe kunnen we moeilijk om deze stelling heen. Het dwingt ons namelijk om te kijken naar de redenen die worden aangevoerd voor deze stelling. We beginnen bij het feit dat er verschillende zeegroente bestaan. Vooral in de groothandel kunnen we dit goed zien. Chefs die opereren in grote keukens weten dit en maken het meest gebruik hiervan.

zeewier salade

Steeds meer mensen ontdekken zeewier

Zeewier stijgt namelijk in populariteit en dat maakt dat het tegenwoordig te vinden is in verschillende supermarkten. Je kunt hierbij denken aan verschillende soorten zoals wakame, zeekraal en lamsoren. Deze producten liggen wel al een poos op de schappen. Het komt erop neer dat deze groente altijd gewild zijn door verschillende mensen en alles wijst erop dat dit zal toenemen. Zeker als we moeten kijken naar verschillende experimenten, kunnen we stellen dat het niet meer langer duurt voordat er een overheerlijk recept wordt ontwikkeld. Zeewier is zeker een groente die je wekelijks op het menu thuis moet zetten. Je zult zeker iets lekker van kunnen maken om te kunnen smullen.

Duurzame vervanging van vlees

Iets wat opmerkelijk is, is dat je steeds meer veganisten, vegetariërs en flexitariërs om je heen kunt ziet. De opkomst van het veganisme is niet meer te stoppen. Dit kan tegenwoordig makkelijk het geval zijn, omdat er sprake is van verschillende alternatieven voor vlees en vis. Er komen steeds meer plantaardige vleesvervangers op de markt. En ze worden steeds lekkerdere. Vooral voor de mensen die streng erop letten dat ze gezond willen eten is zeewier een uitstekende alternatief. Zo kun je voor een gebalanceerde maaltijd een paar keer per week zeewier of zee groente nuttigen. Vooral wanneer je ernaar streeft om je lichaam te voorzien van eiwit is het zeker een groente die je zou kunnen gebruiken. Omdat zeewier aan de andere kant ook rijk is aan ijzer is het een uitstekende vervanger voor vlees. Zo laat een advies van het Voedingscentrum over zeewier weten

Variëren met andere groenten

Indien je zeewier als groenten eet, kun je deze het best variëren met andere groenten. Gebruik je zeewier als een alternatief voor vlees, dan kun je deze het best doen door het te combineren met peulvruchten, ongezouten noten, ei, tofu of tempé.

Verschillende soorten zeewieren

Na verschillende informatie over zeewier in te winnen is het goed om na te gaan welke soorten je allemaal kunt vinden. Deze zijn onder andere: nori, wakame, lamsoren ook wel zeesla genoemd, zeekraal, kombu (een ander woord voor kelp) en dulse. Lamsoren kan omschreven worden als een typisch Zeeuwse groenten. Deze kun je namelijk op een bepaalde manier bereiden waarbij je het bakt met een beetje olijfolie en vervolgens daarna een paar keer om schep in een hete pan. Daarna kun je deze overheerlijk serveren met een stukje vis of asperges. Kombu wordt in de meeste gevallen veelvuldig gebruikt in de Japanse keuken. Vooral om een dashi-bouillon te maken wordt het uit de koelkast gehaald. Het heeft namelijk een hartige umami smaak en is in staat om zout in de keuken te vervangen.

zeewier in gerecht

Gezonde groente met veel mineralen.

Het gaat hier zeker om een gezonde groente omdat het rijk is aan mineralen. Zeker als je je hebt voorgenomen om alleen gezonde en voedzame gerechten naar binnen te werken, kan dit een goed alternatief zijn om dat voor elkaar te krijgen. Maar daar blijft het zeker niet bij voor de zeewier. Er zijn namelijk nog een heleboel die aangehaald kan worden. Zo kun je met zeewier verschillende kanten opgaan. Dit maakt het vooral interessanter voor de mensen die graag experimenteren met hun kookkunsten. Zo kun je ook mayonaise met zeewier maken. In de volgende alinea meer daarover.

Je eigen mayonaise maken van zeewier

Zoals eerder aangegeven kun je je eigen zeewier mayonaise maken. En zo een mayonaise is veel minder vet als je veel plantaardige ingrediënten gebruikt. Dit kun je heel eenvoudig voor elkaar krijgen. Je begint namelijk met het in 30 seconden bakken van dulse in een beetje plantaardige olie. Bijvoorbeeld biologische olijfolie of koudgeperste sesamolie. Vervolgens schep je deze uit de pan en leg je het op een stukje keukenpapier. Je kunt ervoor kiezen om deze in een kommetje te roeren tezamen met mayonaise en peterselie die fijngehakt is. Als je klaar ben brokkel je dan de krokant dulse erboven en roer je het weer door. Dit zal zeker lekker smaken met een hardgekookt eitje of wanneer je een stukje warm gerookte zalm wil nuttigen. Daarnaast kun je ook ervoor kiezen om het te eten met een frisse komkommer sushi. Allemaal zaken die je met zeewier kunt doen.

Veel opties in de keuken met zeewier

Zeewier biedt je namelijk een aantal opties die je zeker kunt gebruiken in de keuken. Maar niet alleen om te nuttigen is zeewier een goede optie. Ook wanneer we moeten kijken naar de gezonde aspecten van zeewier, dan zien we dat het goede perspectieven biedt. Daarom is het goed om te kijken naar de verschillende voordelen die zeewier met zich meebrengt wanneer het gaat om de gezondheid. Hiervan kunnen we namelijk goed profiteren.

De voedingswaarde van zeewier

Het is altijd goed om te weten hoe je zeewier het best kunt eten en wat de voedingswaarde daarvan is. Op die manier kun je ook een accurate indicatie hebben van wat het betekent in termen van gezondheid. Het eerste wat je moet weten is dat zeewier vitaminen en mineralen bevat. Het kan een positief effect hebben bij de behandeling van bloedarmoede en andere tekorten. Dus het is zeker een item die je moeilijk kan missen. Er zijn een heleboel recepten waarin zeewier voorkomt. De vraag hoe je deze moet eten is dan niet een die raar of vreemd is. Daarom is het goed als we kijken naar wat de voedingswaarde van zeewier is en hoe je deze kunt eten. Goed om te vermelden is dat zeewier in de gastronomie steeds populairder wordt.

Eetbare soorten zeewier

Zoals eerder aangegeven zijn er verschillende soorten zeewieren. Wereldwijd tref je ze in verschillende gerechten aan. Het belangrijkste wat je moet weten van zeewier is dat het onderverdeeld kan worden in drie grote groepen. Deze zijn onder andere bruine algen, rode algen en blauwgroene algen. Het is goed om de verschillende algen nader te bekijken zodat we enig inzicht hebben over ze. We maken een aanvang bij de bruine algen. Enkele zeewieren die vallen onder de bruine algen is Nori, Nishime Kombu, Ito wakame, Hiziki, Arame en Alaria. Nori kunnen we omschrijven als een purperwier en zee spaghetti. Ze zitten namelijk vol met eiwitten en een hoog vitamine A gehalte.

Meer variaties en soorten

Nori kun je het beste combineren met gebakken voedingsmiddelen. Nishisme Kombu is een zeepalm en blaaswier en zorgt voor kalium en jodium. In de meeste gevallen wordt het gebruik om voedsel te voorzien van een zoete smaak. En dan heb je Ito Wakame die je kunt combineren met gekookte groenten. Als je Ito wakame eet kun je ervan uitgaan dat je calcium, vitamine b, c en kalium binnen krijgt. Wie dol is op knolgroenten zoals wortels of bieten kan het best gebruik maken van Hiziki. Hiziki zit boordevol kalium, calcium en ijzer. En dan heb je Arame die zacht en licht is en ook jodium en calcium bevat. Als laatst hebben we Alaria. De blaaswier, zee- eik en gevleugelde kelp kunnen allemaal onder de grote paraplu van Alaria worden geplaatst. Deze worden gebruikt om verschillende soep soorten te maken. In de volgende alinea meer over de rode en blauwe algen.

Rode en blauwe algen

Dulse is een van de zeewieren die ondergebracht kan worden onder de rode algen. Dulse past goed bij gekookte granen en verschaft ijzer fosfor en kalium. Agar, ook een van de rode algen, bevat shir en kan aangeduid worden als een zeer voedzame geleiachtige stof. Daarnaast omvat het veel vezels. Een ander soort rode alg is Carrageenmos. Deze wordt ook wel aangeduid als Iers mos. Het zit vol met complexe koolhydraten, calcium en kalium. En dan heb je ook nog de blauwgroen alg: Spirulina. Deze is rijk aan aminozuren en eiwitten. Een bijzonder gegeven over deze alg is dat het gebruikt wordt om in tabletten en verschillende soorten poeders te verwerken. Zo kun je het makkelijk toevoegen in ontbijtgranen of yoghurt. Verder kun je het ook door sap en melk roeren. Door het voedzaam karakter van zeewier is het goed om te weten hoe je dit het best kunt klaarmaken. Op die manier weet je dat je het altijd op de juiste manier doet.

Hoe kun je zeewier het best klaarmaken?

Indien je op het punt staat om zeewier te nuttigen is het goed om het eerst te laten weken. Hierbij maakt het niet uit om wat voor soort zeewier het gaat. Het beste is om het 20 minuten lang te laten weken. Dit omdat het op zo een manier tot zeven maal toe zijn omvang en volume aanneemt. Indien het te zout of zanderig is, kun je het wassen met koud water. Indien je blauwgroene algen laat weken, kun je ze in repen snijden. Bij voorkeur kun je dit doen in de richting waarin ze groeien. Wanneer het gaat om rode algen kun je ervoor kiezen om ze te snijden of in zijn geheel te koken. Wanneer het gaat om Agar kun je deze snijden vóór of nadat het gekookt is. Er zijn enkele zeewieren die je het best rauw kan eten. Deze zeewieren zijn onder andere Wakama, nori, chlorella, kelp, spirulina en dulse. Verder is het belangrijk om kombu-zeewier 45 minuten te laten weken en vervolgens nog een half uur te koken. Nadat je dit hebt gedaan is het klaar om gebruikt te worden in verschillende soorten soepen of sauzen. Verder kun je het ook in verschillende soorten groenten koken. Kante is Japans voor agar. De kanten zeewier kun je gebruiken in koude sauzen, crémes, pudding, salades of om een lekker soep of stoofpot aan te dikken.

De Hijiki Zeewier

Hijiki zeewier kun je het best nuttigen tijdens de wintermaanden. Het heeft namelijk een erg sterke smaak. Deze zeewier wordt in de meeste gevallen ook gebruik om soepen, stoofpotten en pudding te maken. Wanneer je de Hijiki zeewier gebruikt moet je erop toezien dat het gedurende 30 minuten weekt. Vervolgens kun je het weer laten koken gedurende dezelfde hoeveelheid tijd voor het weken. Waarop je zeker moet letten is dat het je afgeraden is om Hijiki opnieuw op te warmen. Wanneer het gaat om de Wakame zeewier kun je het voor verschillende soorten gerechten gebruiken. Immers, het gaat hier om een van de belangrijke ingrediënten voor wanneer je een misosoep wil klaar maken. Het beste is om wakame 15 minuten lang te laten weken en daarna kun je het 10 minuten koken. Indien je van plan ben om een salade te maken, dan kun je wakame ook gebruiken. En dan hebben we de Nori zeewier die je niet hoef te weken. Het enige wat je hierbij moet doen is om het te roosteren in een pan totdat het goudkleurig of groen wordt. Vervolgens kun je het in stukjes snijden en daarna met de hand vermalen als het nog warm is. Nori kun je toevoegen in verschillende soep soorten of ontbijtgranen.

Waarom zou je als duurzame consument zeewier moeten eten?

Genoeg informatie over de zeewier, maar nu zal je jezelf wel de vraag hebben gesteld waarom je concreet zeewier zou moeten gebruiken. Op die vraag willen we graag antwoord geven zodat je voor jezelf kan nagaan in hoeverre het voor jou echt iets nuttigs. Gezien de verschillende voedzame stoffen die het bevat, kan er bijna gesteld worden dat het voor iedereen geschikt is om te eten. Maar in dit gedeelte van het artikel zullen we dieper ingaan op de concrete zaken waarom je zeewier zou moeten eten. De eerste reden heeft dan veelal te maken met iets wat al eerder is aangehaald.

Dit heeft alles te maken met grote voedingswaarde van zeewier. Wie zeewier eet voldoet in de dagelijkse ijzerbehoefte van het lichaam. In dit geval kunnen we kijken in de richting van de spirulina. Het gaat hier om een alg die zes keer meer ijzer bevat dan granen en spinazie. Heb je dus te maken met bloedarmoede of voel je je vaak wat lomerig? Dan is deze zeewier zeker de moeite waard om te nuttigen. Verder is het zo dat zeewieren ervoor kunnen zorgen dat patiënten die te kampen hebben met hoge bloeddruk geholpen kunnen worden om hun ziekte onder controle te krijgen. Zo kan het helpen bij het aansturen van het cardiovasculaire systeem en helpt ook nog om hoge bloeddruk te voorkomen.

Nog meer redenen om zeewier te gebruiken

Er zijn nog meer redenen waarom je zeewier zou moeten gebruiken. Zo wordt zeewier bijvoorbeeld in bepaalde detox kuren gebruikt. Zie deze detox kuur met zeewier. Om te detoxen.

Diabetes

Zeewier is ook goed voor mensen die lijden aan diabetes. Dit omdat het complexe suikers bevat en laat de bloedsuikerspiegel niet abnormaal stijgen. Vegetariërs zijn in de meeste gevallen op zoek naar voedingsstoffen die vol zitten met eiwitten. In dat geval kunnen we spirulina erbij halen. Wat we opmerken is dat spirulina meer eiwitten bevat eieren, vis en vlees. Je kunt bijna zeggen dat de bron van eiwitten te vinden is in spirulina. Dit gegeven zal voor de vegetariërs als muziek in de oren klinken.

En verder

Verder is het zo dat het eten van zeewier je lichaam gezond houdt. Omdat zeewier vitamine a bevat kan het helpen om je zicht te verbeteren. In dit geval is het je aanbevolen om spirulina en nori te gebruiken. Verder is het ook in staat om een hoest te kalmeren. In het verlengde hiervan kun je het zeker goed gebruiken om te herstellen van een griep of verkoudheid. Het is namelijk zo dat er in de traditionele geneeskunde siroop maakt om het ademhalingssysteem optimaal te laten werken. Deze siroop wordt gemaakt door zeewier te combineren met honing en citroensap.

Zeewier, goed voor je huid en haar

Wie zijn huid en haar op een proactieve manier wil onderhouden, kan gebruik maken van zeewieren. Dit heeft ook te maken met het hoog vitamine A gehalte die in zeewier voorkomt. Vitamine A staat namelijk bekend als de vitamine die ervoor zorgdraagt dat je lichaamscellen zich adequaat ontwikkeld. Vandaar dat vitamine a ook bekend staat als de vitamine van de schoonheid en lang leven. Zoals eerder aangegeven bevatten sommige zeewieren ook zink. Tijdens het behandelen van acne is zink enorm belangrijk. Daarnaast is het zo dat de andere verschillende soorten zeewieren ervoor zorgen dat je haar gaat glanzen. Ook voor je botten en je tanden is zeewier goed. Dit gegeven brengt ons naar de Arame zeewier. Deze bevat bijvoorbeeld 15 keer calcium dan melk. Niet voor niets wordt er veelvuldig advies gegeven om arame te gebruiken als hulpmiddel om gebroken botten sneller te laten genezen. Verder kan arame ook goed gebruikt worden om osteoporose te voorkomen.

Werkt goed voor je verteringssysteem

Als je zeewier in combinatie met peulvruchten eet, helpt dit om de vertering en darm doorvoer efficiënter te laten werken. Dit heeft veelal te maken met de vezels die zeewier allemaal bevat. Hetzelfde effect kunnen we weer zien wanneer je ervoor kiest om zeewier samen met gebakken voedingsmiddelen te nuttigen. Zeewier zorgt ook ervoor dat de darmen gereinigd kunnen worden omdat het alginezuur bevat. Door de alginezuur is het in staat om de gifstoffen die zich afzetten in de wand van de dikke darm op een effectieve manier te elimineren. Verder wordt zeewier veelvuldig ingezet als een natuurlijke kuur om colitis te genezen. Je cholesterolniveau verlagen is wat zeewier ook allemaal kan doen. Dit kan makkelijk omdat het namelijk 5% van onverzadigde vetten bevat.

Cholesterol en verzadigde vetten

Dit zorgt ervoor dat het niveau van “slechte” cholesterol kan dalen. Wat zeker ook vermeld moet worden is dat zeewier geen verzadigde vetten bevat. En zo kunnen we doorgaan met het opsommen van de verschillende voordelen die zeewier met zich meebrengt. Als we alles op een rijtje zetten dan komen we zeker tot de conclusie dat zeewier zeker een heilzame werking heeft. Vooral als je aan een bepaalde ziekte lijdt is het je aangeraden om gezond te eten, zodat je op de eerste plaats gezond blijft en dat je ook nog kan herstellen van je ziekte of die onder controle kan houden.

Maak zeker gebruik van zeewier

Zoals jezelf hebt kunnen merken heeft zeewier verschillende unieke eigenschappen. Als je van plan ben om op een gezonde manier te eten en te leven, dan moet je zeker gebruik maken van zeewier. De voordelen zal je zeker in je leven ervaren. Voor wat betreft het gebruik van zeewier kun je verschillende kanten opgaan, omdat je het simpelweg op verschillende manieren kunt klaarmaken. Misschien is het zo dat zeewier nog relatief onbekend is, maar dit zal niet lang duren. Steeds meer en meer mensen kiezen ervoor om zeewier te gebruiken als een standaard groenten. Dit doen zij natuurlijk niet zomaar, maar omdat ze overtuigd zijn van wat zeewier te bieden heeft op het gebied van gezondheid. Wil jij ook graag meeliften met de verschillende voordelen die zeewier allemaal te bieden heeft, dan moet je zeker de stap maken om die te gebruiken. Het zal gegarandeerd een juiste plek in de keuken kunnen bemachtigen.